Filmaster

your movie guide

Twój progres

0%

Oceniłeś 0/15 filmów. Oceń 15 więcej & sprawdź co obejrzeć dziś wieczorem!

Podsumowanie dekady: Fantastyka naukowa

Pozwoliłem sobie wybrać dziesięć najbardziej udanych tytułów science-fiction nakręconych w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Ekranizacji komiksów z superbohaterami nie brałem pod uwagę. Kolejność alfabetyczna:

A.I. Sztuczna inteligencja
Avatar
Dystrykt 9
Incepcja
Ludzkie dzieci
Moon
Raport mniejszości
Star trek
WALL-E
W stronę słońca

doktor_pueblo doktor_pueblo

Ojej, jeżeli to rzeczywiście najlepsze, to słaba była to dekada w SF. Filmy dobre, lub przeciętne, a arcydzieła brak :-/

.

Oferma Oferma

no, było jeszcze parę tytułów godnych uwzględnienia jak np. Przez ciemne zwierciadło, 2046, K-PAX, czy Donnie Darko. Tyle, że to nie zmienia faktu że SF ma się od dłuższego czasu słabo. Warto nadmienić także, że część Twoich i tych wspomnianych przeze mnie filmów ma niewiele wspólnego z fantastyką naukową :)

.

umbrin umbrin

Dzięki za zrozumienie założonego przeze mnie tematu i podanie własnych typów. Fantastyka naukowa to szerokie pojęcie, ale starałem się nie mieszać jej z fantasy. Co do kondycji s-f to rok 2009 bardzo mi się podobał, bo pojawiło się kilka solidnych pozycji, w przeciwieństwie do lat poprzednich gdy zdarzał się ciekawy tytuł znacznie rzadziej. Kiepska była też pierwsza połowa lat 90 pod tym względem.

.

umbrin umbrin

Wiem, że na nowości jesteś uczulony, ale uważam, że ta dekada była lepsza niż chociażby lata 90.

.

MuadiM MuadiM

umbrinie może i lista zasadna. :) Tylko zgadzam się z wypowiedzią ,,inżyniera p''. Jest moda na science fiction ostatnimi laty. Ale filmy pokroju genialnego Blade Runner 'a nie powstały i nadal nie powstają.

.

umbrin umbrin

Gdybym miał wybrać dziesiątkę ostatnich 50 lat byłaby z pewnością inna, ale to tytuły wybrane tylko z ostatnich 10 lat, bo taki jest cel tego podsumowania.

.

doktor_pueblo doktor_pueblo

Ja nie podważam tego, że to najlepsza 10-tka, tylko stwierdzam, że jest średnia. Wymienione przez Ofermę tytuły uważam za lepsze, ale to w sumie takie trochę oszukane SF.

.

MuadiM MuadiM

,,Moja lista'' :
1. Misja na Marsa
2. Final Fantasy ( ... The Spirits Within )
3. A.I. Sztuczna Inteligencja
4. Raport Mniejszości
5. Avatar
6. Incepcja
7. Ja, Robot
8. V jak Vendetta ( przypomniane - dodałem )
9. Jestem Legendą
10. Matrix Reaktywacja.
Adnotacja: na ,, mojej liście '' nie znalazły się Moon oraz Dystrykt 9 z powodu odciągnięcia oglądania. Tylko dlatego; gdybym znał te filmy, zapewne umiejscowiłbym je na niezłych pozycjach.

.

inheracil inheracil

Krótki metraż też się liczy? Jeżeli tak, to Katedra jest jednym z moich ulubionych w tej dziedzinie.

.

umbrin umbrin

Oczywiście, że się liczy, ale nie jestem pewny czy Katedra to ten gatunek.

.

Esme Esme

To ja mam jeszcze więcej "oszukanego SF", ale niestety właśnie takie filmy z ostatnich lat wydają mi się ciekawsze niż cokolwiek co można nazwać rasowym SF.

Oczywiście wymieniona przez inheracila "Katedra", chociaż bez kontekstu to jest po prostu jakaś impresja, w zasadzie fantasy.

Ekranizacje Alana Moore'a, mniej lub bardziej udane - "V for Vendetta" i "Strażnicy". Tagiem science-fiction może pochwalić się również "Prestiż", nie wiem za co, chyba za obecność Tesli, ale jak już ma, to wymieniam. :)

Niezmiennie nowa wersja Battlestar Galactica, nawet jeśli to serial.

.

umbrin umbrin

Gdyby brać pod uwagę komiksy to Vendetta i Strażnicy są naprawdę porządne. Wtedy też na pewno dorzuciłbym do listy Dark knighta. "Oszukanym" jest też Zakochany bez pamięci, ale jakoś strasznie mnie nie porwał.

.

jarou jarou

Jak seriale, to jeszcze dwie ofiary telewizyjnej aborcji: "Defying Gravity" (o którym chyba jeszcze nie wspominałem) i "Caprica" (którą głaskałem tu jakiś czas temu). Oba z pomysłem, oba podchodzące do tematów z ciut innej strony, oba z klimatem, za który jestem im w stanie wiele potknięć wybaczyć.

.

inheracil inheracil

Nie chcę znowu zaczynać, ale jeżeli "Dystrykt 9" nazywamy tutaj SF (chyba już pisałem, że to dla mnie film akcji), to dlaczego nie "Katedrę". Są w niej długie (jak na tę formę) ujęcia kosmosu, oraz zauważono, co nie takie znowu częste w kinie sf, że w przestrzeni kosmicznej również świecą gwiazdy i oświetlenie jest zmienne. Dobrze, jestem gotów przyjąć tę "impresję fantasy", ale tak łatwo się nie poddam ;)
"Strażnicy" bardzo pasują, dr Manhattan to postać bardzo dobrze wpisująca się w gatunek.

.

doktor_pueblo doktor_pueblo

Wydaje mi się, że SF powinno zawierać co najmniej jeden z tych elementów:
- nieznaną obecnie technologię (technologię przyszłości)
- obcą formę życia (pozaziemską)
"Katedra" się takoż chyba nie łapie.

.

Esme Esme

@doktorze we mustn't be afraid to dream a little bigger ;)
Co z dystopiami i światami alternatywnymi? Ani technologii ani alienów, a jednak rozważyłabym, bo wtedy łapie się nie tylko "Człowiek z wysokiego zamku", ale też V for vendetta. Ja tez się łatwo nie poddaję. :)
A Katedra? Jak się zna inspirację do tej animacji to SF jak się patrzy... Ok, bronię bo lubię Bagińskiego.

.

doktor_pueblo doktor_pueblo

No skoro dystopie też się łapią, to rzeczywiście SF jest bardzo pojemnym pojęciem (można to chyba jakoś podciągnąć pod nieznaną technologię)..

Ale jeśli fantasy to też SF, to macie oczywistego kandydata na number one dekady: Władca pierścieni.

.

Esme Esme

W zasadzie jeśli spojrzeć na całość fantastyki (SF plus fantasy, panie złośliwy) to nie jest tak źle - pomijając LOTR mamy jeszcze trochę przyzwoitych lub dobrych filmów - "Labirynt fauna", "Gwiezdny pył", "Hero", "Antena", "Spirited Away".

Nie wiem co wszyscy się tak kurczowo trzymają tej SF, skoro wyraźnie widać, że ona cierpi na uwiąd ostatnio. A za to kwitną różnej maści baśnie.

.

umbrin umbrin

Jeśli chodzi o fantasy to ostatnia dekada była najlepsza w historii. Trylogia Jacksona i Labirynt fauna to według mnie najlepsze filmy w tym gatunku w dziejach kina. Poza tym jest też przecież wielka seria o Piratach z Karaibów i Harry Potter.

.

doktor_pueblo doktor_pueblo

@Esme: pan złośliwy ma w takim razie jeszcze jedno pytanie - jakie elementy fantasy występują w Hero? Żadnych smoków, ani czarów nie pamiętam, a jeśli wyznacznikiem fantasy jest wykonywanie niemożliwych dla normalnego człowieka ewolucji, to wychodzi mi, że Rambo, Szklana pułapka, filmy z Bondem itp to też fantasy ;)

.

Esme Esme

@doktorze Na czuja przypisałam, po zastanowieniu chyba faktycznie bez sensu. Pasowała mi estetyka. Ale to chyba po prostu kino przygodowe.

@umbrin Nie jestem pewna tych "Piratów" - niby jest zaklęty skarb, ale nie pasuje mi do fantasy bardziej niż n.p. "Poszukiwacze zaginionej arki".

.

umbrin umbrin

Różnica między filmami o Indianie, a Piratami jest taka, że Ford poszukuje przedmiotów, które nie są kompletnie wyssane z palca ( a jak są to udokumentowane :), a w Piratach wszystko jest wyssane z palca i jest mnóstwo komputerowych postaci z mackami na twarzy, albo z muszlą zamiast głowy. W przygodowym ( paranormalnym;) ? ) Indianie, aż takiej fantastyki nie było, mimo że są bondowskie niedorzeczności.

.

MuadiM MuadiM

Albo też chyba przewidywanie technologii przyszłości ( ale mniej, więcej - to ten sam temat - odnośnie klasyfikacji; co jest science fiction; kiedy nim jest film ). Można założyć odrębny wątek: 10 filmów fantasy; też robić listy albo wymieniać swoje ulubione. Nie wiem, czy aby niezwykłe pojazdy i gadżety Batmana wybiegające jednak o parę lat naprzód od dzisiejszych standardów, nie sprawiają, że te filmy ocierają się o science fiction. Bronie, super-wytrzymałe wciągarki, pojazdy ( i samochód, i motor ), pancerz kompozytowo-kevlarowy ( niebywałej wytrzymałości ) i maska-hełm to chyba technologie z niedalekiej, jednak przyszłości. Jeśli się ocierają ,,nowe batmany'' o science fiction, to dodaję je gdzieś pod koniec listy.

.

MuadiM MuadiM

Katedra wzbudziła trochę emocji we mnie; ,,czy się łapie'', czy się nie łapie. Jako że temat zarzucony, to pozwolę sobie tutaj napisać o tym parę słów. Można się licytować, czym jest Katedra. Dla mnie osobiście jest kilkuminutowym filmowym pokazem. Barwną prezentacją. Malowniczą wizualizacją filmową o charakterze fantasy. Nie jest pełnometrażowym filmem science fiction. Mnóstwo osób jednak określa fantasy jako podgatunek - gałąź science fiction. Ujęcia Kosmosu w Katedrze nie przesądzają o charakterze filmu. Kosmos można też filmować jako dokument. Sceny w filmach fabularnych, gdy np. zakochana para spogląda na czarne niebo i gwiazdy, też pokazują Kosmos. Większość gwiazd nawet już nie istnieje. Jednak takie sceny nie czynią z tych filmów gatunku science fiction. Z drugiej strony Kosmos jest w Katedrze ujęty z innego punktu odniesienia. Jest niepokojący, ale także jest fascynującą symboliką. Ukazany w tym kontekście, z całą jego mroczną, wyraźną głębią; delikatnie nasuwa skojarzenia z typowymi filmami science fiction. Więc sam miotam się, czym jest Katedra. Siła tego genialnego filmiku polega na niedopowiedzeniu i dwuznaczności. To, że w Katedrze nie pojawia się statek kosmiczny ani jakaś obca forma życia, nie znaczy, że ta myśl nie nasunęła się wielu oglądającym. Siła i piękno Katedry polega właśnie na tym. Myślę, że najlepiej nie próbować ,,krnąbnej Katedry" zakuwać w jakiekolwiek kajdany gatunku, konwencji lub stereotypu. Jedno jest pewne: Katedra budzi zachwyt. Prawdziwy zachwyt.

.

MuadiM MuadiM

Zgadzam się co do tematu rasowe kontra ciekawe-oszukane SF. Także uwielbiam Katedrę, a określenie jej impresją fantasy było Esme strzałem w dziesiątkę - przynajmniej dla mnie. Zapomniałem (robiąc listę) o V jak Vendetta, które zawsze przez tą postać i maskę tkwi w mej pamięci jako film - przedstawienie teatralne.

.

grizz grizz

Hmmm tak myślę i myślę i wychodzi mi, ze wszystkie w/w tytuły zdecydowanie bije Battlestar Galactica.... i własnie kilka tytułów o superbohaterach - strażnicy! IronMan!

.

Aika Aika

Przeglądając swoją listę ocen, by sprawdzić, czy mam coś do dodania, natrafiłam na drobny problem: czy filmu z nurtu steampunk należą do since fiction?

Moje wyczucie podpowiada mi, że tak. Często przedstawiają nie tyle przyszłość, ile alternatywną wersję teraźniejszości lub przeszłości, jednak zdecydowanie istotną rolę grają w nich wynalazki, niezwykłe machiny wymyślane przez twórców w oparciu o mało dziś wykorzystywane procesy i technologie.

Jeśli przyjmiemy tę wykładnię, ja zamieniłabym któryś z filmów na Steamboya. Do tego dodałabym już nie steampunkowe Wonderful Days oraz Animatrix.

Jakoś tak wyszło, że wszystko animowane ale na mojej liście ocen najnowsze SF jakoś kiepsko stoi :) Gdyby dopuścić seriale doszedłby... "Ghost in the Shell - Stand Alone Complex" i "2nd GIG". :) Czyli też animowane ^_^

.

doktor_pueblo doktor_pueblo

Animatrix to zdecydowanie SF, bo są tam technologie przyszłości. I to świetne SF (wreszcie!). A pozostałych tytułów niestety nie widziałem. Rozumiem, że polecasz?

.

Aika Aika

"Steamboy" i "Wonderful Days" nie są żadnymi objawieniami, są po prostu dość fajnie i ładnie narysowane. W moim odczuciu reprezentują podobny poziom co filmy na liście Umbrina (tzn. te, które widziałam). Przygodowego "Steamboya" poleciłabym raczej młodszym widzom.

Obie serie Ghost in the Shell polecam zdecydowanie. Są wydane w Polsce jako zestawy DVD ale także w wersji ekonomicznej - skompresowanej (seria mieści się na jednym dysku).

.

MuadiM MuadiM

Wynalazki i światy alternatywne - to na pewno science fiction.

.

inheracil inheracil

Może ciekawsza byłaby antylista, wszak lata 2000-2010 to okres, w którym powstały takie dzieła jak "Yyyreek!!! Kosmiczna nominacja", czy "Battlefield Earth", "Arche. Czyste zło" i "Kroniki mutantów". Nawet łącząc wszystkie filmy z Umbrinowej listy nie są tak dobre, jak beznadziejny jest "Yyyreek..." i "Bitwa o Ziemię".

.

umbrin umbrin

Ostatnio magazyn Total Film przedstawił listę The 50 Greatest Sci-Fi Movies. W ogromnej większości się z nią zgadzam. Oto ona:

1 Blade Runner
2 Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
3 2001: A Space Odyssey
4 Alien
5 Star Wars: Episode 4 - A New Hope
6 E.T.: The Extra Terrestial
7 Aliens
8 Inception
9 The Matrix
10 The Terminator
11 Avatar
12 Back to the Future
13 Donnie Darko
14 Close Encounters Of The Third Kind
15 Terminator 2: Judgement Day
16 The Thing
17 Star Trek (2009)
18 Planet Of The Apes (1968)
19 Jurassic Park
20 WALL-E
21 Invasion Of The Body Snatchers (1956)
22 Eternal Sunshine Of The Spotless Mind
23 Robocop
24 Minority Report
25 A Clockwork Orange
26 Metropolis
27 Mad Max 2
28 12 Monkeys
29 Predator
30 Brazil
31 Dark Star
32 Solaris (1972)
33 District 9
34 Starship Troopers
35 Akira
36 The Fly (1986)
37 The Day the Earth Stood Still (1951)
38 Total Recall
39 Moon
40 Independence Day
41 Tron
42 THX 1138
43 Forbidden Planet
44 Serenity
45 Godzilla (1954)
46 AI: Artificial Intelligence
47 The Man Who Fell to Earth
48 Flash Gordon
49 Primer
50 Barbarella

.

Zaloguj się aby skomentować lub połącz przez Dołącz przez Facebook